Disney overweegt een bod uit te brengen op Twitter, meldt Bloomberg.

Het aandeel Twitter leefde weer op na het nieuws nadat het vroeg op de handelsdag 4 procent naar beneden was gegaan. Disney staat nu (maandagavond 20 uur Nederlandse tijd) 1,6 procent lager.

Het gonst al een tijdje van overnamegeruchten rond Twitter, met Google en Salesforce als twee andere potentiële kopers volgens berichten van CNBC vorige week.

Het worstelende socialemediabedrijf is begonnen met het bekijken van een mogelijke overname na de interesse van meerdere bedrijven, meldt Bloomberg.

Disney werkt samen met een onbekende financiële adviseur om een mogelijk bod op Twitter voor te bereiden, al blijkt uit de berichtgeving niet dat de twee bedrijven contact hebben gehad.

De interesse van Disney in Twitter is geen totale verrassing. In een interview met Business Insider afgelopen vrijdag zegt Nabeel Hyatt van Spark Capital dat Disney beter bij Twitter zou passen dan sommige andere bedrijven die interesse hebben getoond.

Vanuit Twitter is er ook een duidelijke connectie. Topman Jack Dorsey zit in het bestuur van Disney, dus er is een vriendschappelijke band. Maar het grotere plaatje is dat Twitter een mediabedrijf aan het bouwen is, en niet nog een sociaal netwerk of een verkoopkanaal, zegt Hyatt. Zijn bedrijf Spark Capital was een vroege investeerder in het bedrijf, maar Hyatt heeft nu geen informatie over Twitter.

Twitter is net begonnen met serieus werk te maken van het livestreamen van NFL Thursday Night Football en heeft ook tv-apps ontwikkeld, zodat mensen met een Apple TV of Xbox de streams kunnen volgen. Het bedrijf zendt maandagnacht ook het presidentiële debat uit.

"Twitter is en was altijd al een mediabedrijf en iedereen die dacht dat het een berichtenbedrijf was heeft het verkeerd", zei Hyatt in zijn interview met Business Insider. "En iemand die denkt dat het een verkoopinstrument is en daarom goed bij Salesforce past, heeft weinig tijd doorgebracht met de kernteams van de beide bedrijven."

Disney is niet alleen een pretparkonderneming, maar het is een conglomeraat van mediabedrijven waaronder ABC en ESPN. Als Twitter die twee kanalen serieus gaat uitdagen, kan Disney maar beter een verbintenis aangaan dan concurrent zijn.

"Als ze geen onafhankelijk bedrijf blijven, dan moet je kijken naar grote mediabedrijven die goede partners zijn", zegt Hyatt. "Ik denk dat Disney dan de perfecte plek is."